Beoordelen tijdens corona | Functionerings- en beoordelingsmethodiek

 
Hoe ga je om met functionerings- en beoordelingsrondes als er een panepidemie uitbreekt waardoor (bijna) iedereen thuis komt te werken. Performance blijft achter maar is dit te wijten aan functioneren of komt dit door veranderende (markt)omstandigheden die gecreëerd worden door het Corona virus. De overheid heeft op verschillende vlakken moeten ingrijpen om het virus onder controle te krijgen waardoor een deel van de werkgevers geen werk meer had.

Hoe ga je dan aan het einde van het jaar om met de beoordelingsronde en de daaraan gekoppelde beloning? Worden salarissen in deze moeilijke periode bevroren of krijgt iedereen dezelfde beoordeling met daaraan een gekoppelde beloning die voor iedereen gelijk is? Dit jaar zal het neerkomen op eenmalige keuzes maken maar leer van deze crisis en pas je functionerings- en beoordelingscyclus aan zodat hier beter op ingespeeld kan worden. Zorg nu dat managers en leidinggevenden worden voorbereid op de aanstaande gesprekken en geef ze handvatten. Zeker als de gesprekken digitaal gevoerd dienen te worden. Heb oog voor de algehele organisatie performance en welke bijdrage eenieder daarin heeft gehad en kijk naar de wendbaarheid en flexibiliteit die van medewerkers is gevraagd. Maar kijk ook hoe hier mee is omgegaan vanuit de visie van de organisatie, flexibiliteit en wendbaarheid kunnen en mogen ook van de medewerker worden verwacht in deze tijden.

Volgend jaar zal de situatie hopelijk weer veranderen maar wacht niet af en ga aan de slag met de functionerings- en beoordelingscyclus. Zorg dat de Corona-proof wordt zodat je volgend jaar niet weer met vraagtekens (digitaal) tegenover elkaar zit.

Hoe kun je hierop inspelen en welke cycles sluit het beste aan bij de situatie zijn vragen die gesteld dienen te worden. Mogelijk geeft het nieuwe beoordelen hierop antwoorden en kan dit goed toegepast worden binnen de organisatie. Vanuit Bakker & Bosch hebben we deze methodiek al bij meerdere organisaties kunnen introduceren. Het Nieuwe Beoordelen is een aanpak die helemaal past in de huidige tijd en die middels maatwerk toepasselijk is binnen elke organisatie. De ‘verplichte’ en ‘standaard’ gesprekken die vaak ook nog eens tijdrovend zijn maken plaats voor een continue dialoog waarin de medewerker grotendeels zelf de verantwoordelijkheid neemt over zijn of haar functioneren en ontwikkeling.

 

Marloes Schouten


Marloes Schouten
HR Consultant
m.schouten@bakkerenbosch.nl
088 - 555 0909
    LinkedIn


 

Zoekt u een nieuwe collega?

Heeft u een vacature en wilt u graag ondersteuning bij de invulling? Neem dan contact met ons op, wij zijn u graag van dienst.
 

 

Volg ons op social media

Wil je op de hoogte blijven van onze vacatures? Volg ons dan nu via: