'Het Nieuwe Beoordelen' | Functionerings- en beoordelingsmethodiek

Hoe zorg je als werkgever voor een goede functionerings- en beoordelingscyclus die ook werkt in een tijd waarin veel medewerkers thuiswerken? 

Halverwege het jaar betekent voor veel organisaties dat de functioneringsgesprekken weer op de agenda staan. Kijk je er als werkgever al tegenop omdat je veel tijd kwijt bent met de voorbereiding en het vastleggen van de gesprekken? Of vind je het juist in deze tijd waarin veel medewerkers thuiswerken lastig om grip te krijgen op de ontwikkeling van je medewerkers? Kijk dan nog eens kritisch naar je functionerings- en beoordelingscyclus en wellicht kan daar iets in veranderd worden.

Een traditionele cyclus met één keer per jaar een functioneringsgesprek en één keer een beoordelingsgesprek is niet meer van deze tijd. Het kan veel actiever zonder dat je er veel tijd mee kwijt bent en wat ook nog eens interessanter is voor je medewerkers. Een methodiek waarin de ontwikkeling van je medewerkers écht centraal staat. We nemen je graag mee in Het Nieuwe Beoordelen.

Wat houdt Het Nieuwe Beoordelen in?
Bij Het Nieuwe Beoordelen wordt de focus verlegd:

  • van een jaarlijks beoordelingsgesprek, waarin de nadruk ligt op verbeterpunten, naar een continue dialoog waarin het draait om de kwaliteiten en ambities van je medewerkers;
  • van een sturende leidinggevende die zijn medewerkers doelen oplegt naar een coach die zijn medewerkers in staat stelt hun talenten verder te ontwikkelen;
  • van een uitvoerende rol van de medewerker naar een rol waarin de medewerker zelf de verantwoordelijkheid neemt over de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Het is een methodiek die ook werkt in tijden waarin veel medewerkers thuiswerken, waardoor je alsnog grip houdt op de ontwikkeling van je medewerkers. De medewerker formuleert zelf zijn of haar eigen persoonlijke doelstellingen en verzamelt gedurende het jaar zelf feedback op het eigen functioneren bij de leidinggevende, (directe) collega’s en/of klanten. Dit werkt voor de medewerker veel motiverender; werken aan persoonlijke doelstellingen die je zelf geformuleerd hebt. Daarbij zal de focus liggen op het ontwikkelen van sterke punten en talenten. De medewerker is gedurende het hele jaar bezig met zijn of haar eigen ontwikkeling; het is een continu proces. De medewerker is leidend in zijn of haar eigen ontwikkeling en als leidinggevende heb je met name een faciliterende en coachende rol. De feedback die de medewerker zelf verzamelt kan je als leidinggevende weer gebruiken om een passende beoordeling te geven, wat jou weer tijd scheelt in de voorbereiding.

Ben je benieuwd hoe deze methodiek toegepast kan worden binnen jouw organisatie of ben je nieuwsgierig naar meer details? Neem contact op met één van onze consultants en wij geven je advies of helpen je met de volledige implementatie.  
 
Marloes Schouten
 
Marloes Schouten
HR Consultant
m.schouten@bakkerenbosch.nl
088 - 555 0909
    LinkedIn


 

HR Consultant


 
"Binnen uw organisatie kunt u te maken krijgen met interessante HR vraagstukken of projecten. Ondanks dat het een mooie kans is om hiermee aan de slag te gaan kan het zo zijn dat u niet de juiste expertise in huis heeft of simpelweg niet voldoende tijd. Vanuit mijn rol als HR Consultant wil ik u in deze situatie graag ondersteunen, adviseren en vooral ontlasten. Samen met u wil ik werken aan succes! Wat ik meeneem? Passie voor het vak, persoonlijke interesse in organisatie en medewerkers en een brede kennis van HR."

Zoekt u een nieuwe collega?

Heeft u een vacature en wilt u graag ondersteuning bij de invulling? Neem dan contact met ons op, wij zijn u graag van dienst.
 

 

Volg ons op social media

Wil je op de hoogte blijven van onze vacatures? Volg ons dan nu via: