‘Het Nieuwe Beoordelen’ | Functionerings- en beoordelingsmethodiek

Hoe zorg je als werkgever voor een goede functionerings- en beoordelingscyclus, die ook werkt in een tijd waarin veel medewerkers thuiswerken? 

Halverwege het jaar betekent voor veel organisaties dat de functioneringsgesprekken weer op de agenda staan. Kijk je er als werkgever al tegenop omdat je veel tijd kwijt bent met de voorbereiding en het vastleggen van de gesprekken? Of vind je het juist in deze tijd waarin veel medewerkers thuiswerken lastig om grip te krijgen op de ontwikkeling van je medewerkers? Kijk dan nog eens kritisch naar je functionerings- en beoordelingscyclus en wellicht kan daar iets in veranderd worden.

Een traditionele cyclus met één keer per jaar een functioneringsgesprek en één keer een beoordelingsgesprek is niet meer van deze tijd. Het kan veel actiever zonder dat je er veel tijd mee kwijt bent en wat ook nog eens interessanter is voor je medewerkers. Een methodiek waarin de ontwikkeling van je medewerkers écht centraal staat. We nemen je graag mee in Het Nieuwe Beoordelen.

Wat houdt Het Nieuwe Beoordelen in?

Bij Het Nieuwe Beoordelen wordt de focus verlegd:

  • van een jaarlijks beoordelingsgesprek, waarin de nadruk ligt op verbeterpunten, naar een continue dialoog waarin het draait om de kwaliteiten en ambities van je medewerkers;
  • van een sturende leidinggevende die zijn medewerkers doelen oplegt naar een coach die zijn medewerkers in staat stelt hun talenten verder te ontwikkelen;
  • van een uitvoerende rol van de medewerker naar een rol waarin de medewerker zelf de verantwoordelijkheid neemt over de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Verzuimbegeleiding via Bakker & Bosch

Het is een methodiek die ook werkt in tijden waarin veel medewerkers thuiswerken, waardoor je alsnog grip houdt op de ontwikkeling van je medewerkers. De medewerker formuleert zelf zijn of haar eigen persoonlijke doelstellingen en verzamelt gedurende het jaar zelf feedback op het eigen functioneren bij de leidinggevende, (directe) collega’s en/of klanten. Dit werkt voor de medewerker veel motiverender; werken aan persoonlijke doelstellingen die je zelf geformuleerd hebt. Daarbij zal de focus liggen op het ontwikkelen van sterke punten en talenten. De medewerker is gedurende het hele jaar bezig met zijn of haar eigen ontwikkeling; het is een continu proces. De medewerker is leidend in zijn of haar eigen ontwikkeling en als leidinggevende heb je met name een faciliterende en coachende rol. De feedback die de medewerker zelf verzamelt kan je als leidinggevende weer gebruiken om een passende beoordeling te geven, wat jou weer tijd scheelt in de voorbereiding.

Ondersteuning nodig bij jouw vraagstuk?

Nieuwsgierig wat wij voor jou organisatie kunnen betekenen op het gebied van dit vraagstuk? Neem direct contact met ons op. Wij bieden diverse HR-services aan, zoals HR interimHR consultancy, HR projecten en HR support. We komen graag bij je langs om alle mogelijkheden te bespreken. 

Bakker & Bosch – Weet Wat Werkt.