« terug naar het overzicht

Zo maak je het verschil met employer branding

21 juni 2022




Door de krapte op de arbeidsmarkt is Employer branding belangrijker dan ooit geworden . Het is dé manier om bereik te vergroten richting potentiële nieuwe collega’s en je te onderscheiden van andere werkgevers. Het is nu namelijk lastiger dan ooit tevoren om medewerkers te vinden die precies passen bij het DNA van jouw organisatie. Hoe je employer branding inzet om gemotiveerd en loyaal medewerkers te werven én behouden lees je in dit artikel. Zorg je voor een goed employer brand, dan heb je een voorsprong op de concurrentie die momenteel cruciaal is.

Waarom employer branding?
Dit jaar is de spanning op de arbeidsmarkt nog verder gestegen. Vorig jaar was het de eerste keer dat het voorkwam dat er meer vacatures openstonden, dan het aanbod van werkzoekenden. Uit een laatste meting van het Centraal Bureau voor Statistiek blijkt dat er 133 vacatures openstaan per 100 werkzoekenden. (Potentiële) werknemers hebben het daardoor voor het kiezen in deze tijd en kiezen een werkgever waar zij denken het meeste werkgeluk te ervaren. Hier kun je als werkgevers slim op inspelen door middel van een solide positionering als aantrekkelijke werkgever.

Employer branding, wat is het precies?
Met employer branding zorg je voor een sterk werkgeversmerk, waardoor je succesvoller wordt op de arbeidsmarkt. Je focust hierbij namelijk op twee vraagstukken: hoe ben ik een aantrekkelijke werkgever voor nieuwe medewerkers en hoe behoud ik loyale collega’s? Bij de laatste vraag gaat het in specifieke zin over internal branding, waarbij het doel is om je werkgeversmerk intern te laten leven en werkgeluk te verbeteren.

We geven hierbij een aantal direct toepasbare tips die jou helpen bij een goede employer branding:

1. Verbeter jouw kandidaatreis
De eerste stap om employer branding te integreren binnen de organisatie is het verbeteren van de kandidaatreis en wensen en behoeften hieraan toe te voegen. Solliciteer bijvoorbeeld eens bij jezelf, om erachter te komen welke weg een kandidaat aflegt om bij jou te komen werken.

2. Maak een werkgeversbelofte
Een werkgeversbelofte, in termen van recruitment ook wel EVP (employee value proposition) genoemd, is de belofte die je als werkgever doet aan werknemers. Dit dient ervoor om jezelf te onderscheiden van concurrenten. De EVP is een combinatie van jouw kernwaarden en cultuur en de hoe deze aansluiten bij de wensen van (toekomstige) medewerkers.

3. Voeg meer persoonlijkheid toe aan jouw communicatie-uitingen
De meeste werkzoekenden hebben de voorkeur om bij een werkgever te komen werken waar een prettige werksfeer heerst. Straal dat dan ook extern uit! Hierdoor verhoog je de betrokkenheid bij potentiële nieuwe collega’s.

Heb je naast bovenstaande tips nog meer concrete handvatten of ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op. 
 
Marloes Schouten
 
Marijn van den Bosch
HR Consultant
m.vandenbosch@bakkerenbosch.nl
088 - 555 0909
    LinkedIn


 
   

Vacatures

Ben jij op zoek naar een vaste of een tijdelijke baan? Bakker & Bosch helpt je graag bij het vinden van de baan die écht bij jou past. We hebben een breed aanbod aan verschillende vacatures van monteur tot accountmanager en van recruiter tot marketeer.
 
 

Zoekt u een nieuwe collega?

Heeft u een vacature en wilt u graag ondersteuning bij de invulling? Neem dan contact met ons op, wij zijn u graag van dienst.
 

 

Volg ons op social media

Wil je op de hoogte blijven van onze vacatures? Volg ons dan nu via:
 

Facebook
LinkedIn
Instagram
 
 

Aanmelden nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van updates op het gebied van HR, meldt u dan aan via onderstaande button.